Péče o baterii a její diagnostika
Co je dobré o bateriích obecně vědět
- Cena - baterie je bezesporu nejdražší samostatná komponenta elektrokola, zaslouží si proto vaši max. péči.
- Citlivost na vnější i vnitřní vlivy - vyžaduje předepsané zacházení (správné nabíjení, skladování, provozní teplotu, žádné pády na zem).
- Autonomní systém - baterie není jen shluk článků - jde o moderní vyvážený ekosystém elektrických komponent, nad kterým bdí inteligentní řídící jednotka (BMS), která má za úkol zajistit maximální výkon a co nejdelší živostnost.
- Živostnost - odhadovaná průměrná životnost moderních Li-Ion nebo Li-Pol baterií je 800 až 1000 plných nabíjecích cyklů, což odpovídá cca 3 až 8 letům - proč tak široké rozpětí? Je to dáno především velkým rozdílem kvality prodávaných "originálních" baterií (použitými články, řídícím systémem), ale také rozdílným používáním a péčí každého uživatele.
- Klesající kapacita v čase - i ty nejlepší baterie s nejlepším servisem a péčí časem ztratí se své původní kapacity, je to nevyhnutelná vlastnost všech baterií. Jde o nejčastější důvod, kdy se uživatel začne vážně zabývat koupí nové baterie nebo repasí původní.
Video návody
Skladování baterie přes zimu | Nabíjení baterie - obecně | Nabíjení baterie - nejčastější dotazy | Ochrana baterie před vlhkem
Jak prodloužit živostnost baterie
Dodržujte 6 jednoduchých zásad a baterie se vám odmění maximální životností a dlouhým dojezdem. A když jí přece jen bude docházet dech (potká to časem každou), pošlete ji k nám na repasi a bude zase jako nová.
1. Nevybíjejte "do mrtva"
A když se vám to přece jen podaří, tak ji ihned nabijte. Nenechávejte ji ležet prázdnou, může dojít k jejímu nevratnému poškození. Pokud často baterii vyjíždíte na 0%, zvažte pořízení další nové nebo repasované s větší kapacitou.
2. V sezóně dobíjejte na 100% hned po dojezdu
Když delší dobu nepojedete (týden a více), dobijte jen na 80%. Současné baterie Li-Ion nebo Li-Pol nabíjejte bez ohledu na zůstatek kapacity hned po dojezdu (často se setkáte s argumentem, že se má baterie nejdříve zcela vybít - je to nesmysl a těmto moderním bateriím to naopak škodí).
3. Mimo sezónu když nejezdíte, dobijte na 60%
60% nabití při nepoužívání baterie je pro její životnost nejoptimálnější (tj. 3 čárky z 5 na ukazateli). 1x měsičně zkontrolujte. Jakmile kapacita klesne na 40% (2 čárky z 5), dobijte opět na 60%. Pokud takový ukazatel nemáte, nabíjte na 100% a každé 1-2 měsíce dobijte opět na 100%.
4. Horko škodí, zima škodí
Nenechávejte elektrokolo zbytečně stát na přímém slunci, baterie se přehřeje a může se poškodit. Obecně platí, že teploty nad 30ºC a pod 0ºC mají negativní vliv na živostnost baterie. Ideální skladovací teplota při nepoužívání je pokojových 20º C.
5. V chladném počasí ji chraňte neoprénem
Držte baterii v teple pomocí neoprénových obalů, ovšem jen v chladném prostředí (pod 10ºC). Baterie se během své práce mírně zahřívá, neoprén drží teplo u ní a výsledkem je nejen větší dojezd, ale především plusové body pro delší životnost baterie.
6. Pozor na nárazy a pády
Baterie jsou na hrubé zacházení zvlášť citlivé, výsledkem může být snížená kapacita nebo totální zničení.
Diagnostika baterie
Rozeznáváme dva typy diagnostiky a reportů z ní vycházejících - provozní a komplexní (kapacitní).
1. Provozní diagnostika
Provádí ji samotná řídící jednotka baterie (BMS) v kooperaci s řídící jednotkou elektrokola. Nejběžnější výstup z ní je provozní report vytištěný z řídící jednotky elektrokola. Je relativně dostupný, umí ho udělat každý dobrý cykloservis. Zpravidla je poskytován zdarma (nebo za pár korun) v rámci servisní prohlídky elektrokola. Ale tento report otázku skutečného stavu baterie neřeší.
Provozní (stavový) report "pouze" ukazuje monitoring provozních veličin, tzn. co už má konkrétní elektrokolo za sebou, jeho jednotlivých složek elektrického ekosystému (nájezd kilometrů, % využití jednotlivých stupňů asistence, verzi firmware řídící jednotky, cyklopořítače a baterie, provozní teploty apod.). Jeho rozsah a obsah je rozdílný podle výrobce a verze softwaru řídící jednotky. Co je v něm použitelné, je počet celých nabíjecích cyklů, ale to není dostatečné k objektivnímu posouzení celkového stavu baterie a k prognóze jejího dalšího fungování.
2. Komplexní (kapacitní) diagnostika
Jedná se o odbornou diagnostiku vyžadující profesionální zařízení a znalosti. Standardně ji v cykloservisech neumí a nabídnou vám přeposlání do odborného servisu. Např. k nám. Hodí se v případech, kdy se baterie chová "divně", velmi oblíbená je také při nákupu elektrokola "z druhé ruky". Díky ní lze objektivně zjistit, v jakém stavu baterie skutečně je a jakou má skutečnou zbytkovou kapacitu. Jak taková diagnostika funguje?
Jedná se o komplexní diagnostiku elektrických parametrů a technického stavu baterie s písemným závěrečným protokolem o měření. Ten by měl obsahovat především údaje o:
- Zbytkové kapacitě baterie - tedy reálné kapacitě v %, kterou v době měření daná baterie skutečně disponuje (přičemž se má za to, že nová má 100%). Je to klíčový údaj, neměl by se však posuzovat izolovaně od ostatních zjištění získaných během měření.
- Další elektrické parametry baterie - např. průběh nabíjecí a vybíjecí křivky, hodnoty proudů, vnitřního odporu atd.
- Informace k technickému stavu baterie - jde zde především o to, zda jsou všechny články v baterii funkční, zda stále mají navzájem podobné elektrické vlastnosti, zda správně funguje řídící jednotka baterie (tzv. BMS) příp. další postřehy získané během diagnostiky. Tím, že se baterie během diagnostiky řízeně nabíjí a vybíjí, lze podle průběhu naměřených křivek s velkou pravděpodobností poukázat např. na to, zda má baterie vadný některý z článků apod.
- Prognóze - co lze od baterie očekávat do budoucna, příp. co s ní udělat, aby zase byla v přijatelné kondici.
Součástí naší nabídky je samozřejmě i taková diagnostika - stačí nás jen kontaktovat.